Læringsmål 1
1
Jeg tegner arbejdstegning af enkle figurer og tegner isometriske tegninger af enkle rumlige figurer, der er vist fra oven.
2
Jeg tegner arbejdstegning af figurer og hverdagsgenstande og tegner isometriske tegninger af rumlige figurer, der er vist fra oven.
3
Jeg tegner arbejdstegninger af detaljerede virkelige genstande, tegner arbejdstegninger af figurer sammensat af kasser og tegner isometriske tegninger af komplekse rumlige figurer, der er vist fra oven.
Læringsmål 2
1
Jeg afgør, hvilken synsvinkel en genstand er angivet fra og færdiggør påbegyndte tegninger af kasser i perspektiv med et og to forsvindingspunkter.
2
Jeg tegner genstande i henholdsvis frø- og fugleperspektiv og færdiggør tegninger af kasser i perspektiv med et og to forsvindingspunkter.
3
Jeg udfører egne tegninger af kasser i frø- og fugleperspektiv med et og to forsvindingspunkter.
Læringsmål 3
1
Jeg afgør om figurer er kongruente ved at sammenligne vinkler og siders længder, bestemmer enkle størrelsesforhold mellem ligedannede og konstruerer ligedannede trekanter i et dynamisk geometriprogram.
2
Jeg afgør med faglig begrundelse om figurer er kongruente eller ligedannede, beregner målestoksforholdet imellem ligedannede figurer og konstruerer med og uden digitale værktøjer ligedannede figurer ud fra givne målestoksforhold.
3
Jeg argumenterer for rigtigheden om påstande om kongruens i trekanter, undersøger om genstande med samme form i forskellige størrelser er ligedannede og konstruerer med og uden digitale værktøjer polygoner i forskellige målestoksforhold.
Læringsmål 4
1
Jeg bestemmer målestoksforhold, når virkelighedens og tegningens mål er i samme enhed samt undersøger i forprogrammeret regneark, hvilke målestoksforhold konkrete genstande kan tegnes i.
2
Jeg beregner længder ud fra målestoksforhold, bestemmer målestoksforhold når virkelighedens og tegningens mål er i samme enhed og undersøger i forprogrammeret regneark, hvilke målestoksforhold konkrete genstande kan tegnes i.
3
Jeg bestemmer målestoksforhold med forskellige enheder mellem tegning og virkelighed og opretter regneark for at undersøge, hvilke målestoksforhold konkrete genstande kan tegnes i.
Læringsmål 5
1
Jeg konstruerer tegninger af genstande med rimelig præcision ved at anvende tegneredskaber samt et dynamisk geometriprogram.
2
Jeg konstruerer tegninger af genstande og bygninger ud fra skitser ved at anvende tegneredskaber samt et dynamisk geometriprogram og konstruerer tegninger af sammensatte figurer ud fra mål.
3
Jeg konstruerer med detaljer og stor præcision tegninger af genstande og bygninger ud fra skitser ved at anvende tegneredskaber samt et dynamisk geometriprogram og konstruerer tegninger af sammensatte figurer ud fra mål.